Spørsmål og svar

Hvem må ha HMS-kort?

Alle firma som utfører arbeid på bygge- og anleggsplasser, eller som utfører arbeid innen renholdsbransjen eller bilpleie er ifølge ulike forskrifter tilknyttet Arbeidsmiljøloven pålagt å utstyre sine ansatte med HMS-kort.

Hvorfor er det nødvendig med HMS-kort?

HMS-kortene identifiserer arbeidstaker og arbeidsgiver, og ordningen er dermed med på å forhindre sosial dumping, svart arbeid og andre ulovlige arbeidsforhold. Det viser seg også at useriøse aktører i større grad forsvinner, ettersom det er vanskeligere for disse å skaffe seg et konkurransefortrinn.

Hva kreves for å bestille HMS-kort?

Arbeidstakeren må ha personnummer eller D-nummer for å søke om kort. De må også være registrert i Aa-registeret. Innehavere av personlige foretak (ENK, DA eller ANS) trenger ikke å være registrert i Aa-registeret. For AS kan alle i styret og daglig leder bestille HMS-kort uten å være registrert i Aa-registeret.

For bedrifter med organisasjonsform NUF (norsk avdeling av utenlandsk foretak) må utenlandske arbeidstakere også være registrert i OAR (Oppdrags- og arbeidsforholdsregisteret).

Arbeidsgiveren må være registrert i Enhetsregisteret og Merverdiavgiftsregisteret. Renholdsbedrifter må også være godkjent av Arbeidstilsynet. Søk om godkjenning her. Bedrifter innen bilpleie må også være godkjent av Arbeidstilsynet.

Hvordan bestiller jeg HMS-kort?

Det enkleste er å bruke bestillingsskjema som du finner her:

Bestill byggekort
Bestill renholdskort

Hvis du har problemer med å bestille via bestillingsskjema, så må du gjerne kontakte oss for hjelp.

Hvor lang tid tar det å få tilsendt kortet?

HMS-kortet sendes i posten og skal normalt være fremme innen 14 dager etter at du har mottatt det midlertidige kortet på e-post. Det midlertidige kortet fungerer som gyldig dokumentasjon inntil du mottar det fysiske kortet.

Kan ansatte begynne å jobbe før HMS-kortet er kommet?

Ja, ansatte kan starte i jobb så snart de har mottatt det midlertidige HMS-kortet på e-post. Dette kortet fungerer som gyldig legitimasjon på arbeidsplassen inntil det fysiske kortet er mottatt.

Hvordan får jeg digitalt HMS-kort på mobilen?

Last ned Jobbkort-appen fra App Store eller Google Play, og skann QR-koden på ditt fysiske eller midlertidige HMS-kort. Det digitale kortet vises automatisk.

Er et digitalt HMS-kort i Jobbkort-appen gyldig alene?

Nei. Forskriftene krever at fysisk HMS-kort skal bæres synlig på arbeidsplassen. Appen er et supplement som gjør kortet tilgjengelig digitalt i tillegg til å varsle hvis kortet blir sperret før utløpsdato eller nærmer seg utløpsdato og må fornyes.

Hvordan kan jeg sjekke om andres HMS-kort er gyldig?

Ved å bruke Jobbkort-appen kan du enkelt skanne andres HMS-kortet, for å sjekke om de er gyldige. Dette er nyttig hvis du f.eks. er byggherre på en byggeplass og ønsker å verifisere at alle som arbeider der har gyldig HMS-kort.

Må enkeltpersonforetak ha HMS-kort?

Ja, også arbeidere som ikke er ansatte, men jobber alene i egen virksomhet, er pålagt å ha HMS-kort. Det kreves imidlertid ikke innmelding i NAV Aa-registeret.

Må utenlandske arbeidstakere ha HMS-kort?

Ja, forskriftene om HMS-kort har ikke unntak for utenlandske arbeidstakere. Kravene om gyldig HMS-kort er de samme. Dette gjelder også hvis en utenlandsk arbeidstaker har arbeidsforhold i et utenlandsk firma.

Hva er D-Nummer?

D-Nummer er et midlertidig personnummer. Alle utenlandske statsborgere som har oppholds- og arbeidstillatelse i Norge kan få tildelt D-Nummer ved å kontakte sitt lokale skattekontor.

Jeg jobber for flere bedrifter, kan jeg bruke ett og samme kort?

Nei, kortet er knyttet til arbeidsforholdet hos en enkelt bedrift. Hver av arbeidsgiverne dine plikter å skaffe deg eget HMS-kort, som du skal bære når du er på jobb for dem.

Hvor lenge er kortet gyldig?

HMS-kortet er i utgangspunktet gyldig i to år fra utstedelsesdato, forutsatt at arbeidstakeren forblir ansatt i samme virksomhet. Ved endring av arbeidsgiver opphører kortets gyldighet, og nytt kort må bestilles.

Merk at kortet blir sperret dersom arbeidsgiver unnlater å sende inn pliktig A-melding innen fastsatte frister. Dette gjelder selv om kortets utløpsdato ikke er passert.

Navneendringer

På HMS-kortet står det navn på både kortholder (arbeidstaker) og arbeidsgiver. Hvis kortholder endrer navn i Folkeregisteret, eller arbeidsgiver endrer navn i Enhetsregisteret (Brønnøysund), vil kortet bli sperret etter 30 dager. Det er derfor viktig å bestille nytt HMS-kort i slike tilfeller.

For kunder som har autofornying av HMS-kort, vil det automatisk bli bestilt nytt kort.

HMS-kortet mitt går snart ut på dato, hva gjør jeg?

Hvis kortet ditt er i ferd med å gå ut på dato, må det fornyes. Det kan gjøres her:

Bestill byggekort
Bestill renholdskort

Hva er konsekvensen av å ikke ha gyldig HMS-kort?

Bedriften vil få pålegg fra Arbeidstilsynet om å skaffe HMS-kort snarest. Hvis bedriften ikke gjør det, kan Arbeidstilsynet nekte ansatte å jobbe inntil HMS-kort er anskaffet. Arbeidstilsynet kan også ilegge gebyr. Størrelsen på gebyr varierer.

Hva er kravene for personer på arbeidspraksis?

Personer som er utplassert i arbeidspraksis via NAV eller en tiltaksarrangør må ha gyldig HMS-kort dersom de skal jobbe på byggeplass, i renholdsbedrift eller med bilpleie – på lik linje med ordinært ansatte.

Det er likevel gjort unntak fra kravet om registrert arbeidsforhold i NAVs Aa-register. For å dokumentere unntaket, må det sendes inn attest eller arbeidspraksisavtale fra NAV eller tiltaksarrangøren. Når dette er mottatt, kan HMS-kort utstedes som normalt.

Hva er kravene for skoleeveler?

For skoleelever som midlertidig utfører arbeid som ledd i utdanningen, er det ikke krav om godkjent arbeidsforhold i NAV Aa-registeret. Det er likevel samme krav om gyldig HMS-kort som for vanlige arbeidstakere.

Hva gjør jeg før firmaet er MVA-registrert?

Selv om firmaet enda ikke er MVA-registrert, så er det samme krav til gyldig HMS-kort. Hvis et firma enda ikke har nådd omsetningen som skal til for å bli MVA-registrert, er det mulig å unntaksregistrere ifbm. produksjon av HMS-kort. Man får da 3 måneder unntak for det vanlige kravet om at firmaet må være MVA-registrert for at HMS-kortet skal være gyldig. Hvis firmaet fortsatt ikke har hatt nok omsetning til å bli MVA-registrert, kan man forlenge perioden med 3 nye måneder.

Kan HMS-kortet automatisk fornyes før utløpsdato?

Ja, dette er mulig. Når utløpsdato for HMS-kortet nærmer seg, vil du motta en e-post med informasjon om fornying. Enten firmaet er registrert med automatisk fornying eller manuell fornying, vil det være tydelig i e-posten hvordan du går frem for å fornye eller ikke fornye HMS-kortet i god tid før utløpsdato.

Kan jeg koble til andre datasystemer via API?

Ja, for større firmaer tilbyr vi tilkobling via API. Dette kan være hensiktsmessig bl.a. for å redusere manuelt arbeid, og sørge for bedre overvåkning av at alle nye og eksisterende ansatte har gyldig HMS-kort til enhver tid. Ta kontakt med oss for en uforpliktende samtale om løsninger.

Hva er fullmakt for å behandle personopplysninger?

Det er strenge krav til både databehandleravtale og fullmakt for å behandle personopplysninger. For å administrere HMS-kort er det påkrevd at en person med rolle i firmaet (daglig leder, styremedlem, etc.) gir fullmakt for dette. Denne fullmakten må fornyes årlig, uavhengig av hvor mange HMS-kort firmaet har behov for. Du vil motta e-post med instruksjoner om dette første gang du bestiller HMS-kort og ved behov for å fornye fullmakten.

Hvordan laster jeg opp ansiktsbilde og legitimasjon?

Et viktig kriterie for at HMS-kort skal kunne produseres er at Arbeidstilsynet har mottatt og godkjent ansiktsbilde og kopi av legitimasjon til den som skal ha HMS-kort. Ved bestilling av HMS-kort vil vi først sjekke om Arbeidstilsynet allerede har dette på den som skal ha nytt kort. Hvis det ikke finnes fra før, vil du motta e-post med instruksjoner til hvordan du kan laste opp.