HMS-kort for nyansatte

For å utføre arbeid på en byggeplass er det lovpålagt med gyldig HMS-kort. For å skaffe HMS-kort må det være registrert et arbeidsforhold mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i NAV Aa-registeret. Hvordan gå frem for å sørge for at nyansatte har gyldig HMS-kort første dag på jobben?

Som arbeidsgiver er mye å huske på når man ansetter nye arbeidstakere. For firmaer innen bygg- og anleggsbransjen er det viktig at den nyansatte har HMS-kort fra dag én i ny jobb. Ett av kriteriene for at Arbeidstilsynet kan utstede HMS-kort er at det er registrert et arbeidsforhold i NAV Aa-registeret. Dette skjer automatisk når den ansatte får lønn og det sendes inn en såkalt A-melding. Men for nyansatte tar det gjerne én måned før første lønning.

At en arbeidstaker er helt ny i firmaet er ikke gyldig grunn til å ikke ha HMS-kort. Selv om arbeidstakeren kanskje har HMS-kort fra den gamle arbeidsgiveren, så er ikke dét gyldig i ny jobb. Alle arbeidsgivere må derfor sørge for å bestille HMS-kort til nyansatte i god tid før første arbeidsdag. Det innebærer bl.a. at man må ta bilde av den ansattes legitimasjon og ansiktsbilde. I tillegg må den ansatte registreres i Aa-registeret.

For å registrere en arbeidstaker som ikke har begynt i ny jobb enda i Aa-registeret, må arbeidsgiver sende inn A-melding for arbeidstaker med oppstartsdato frem i tid. Oppstartsdato kan settes hele 90 dager frem i tid, så man har i utgangspunktet god tid til å gjøre det. Vi anbefaler at man gjør dette senest 3-4 uker før første arbeidsdag. Da har man tid til å utføre bestillingen av HMS-kort og sikre at bilde av legitimasjon og ansiktsbilde blir godkjent.

BESTILL BYGGEKORT BESTILL RENHOLDSKORT