Endret navn på firma eller ansatt

Ved endring av firmanavn eller navn på en ansatt, vil HMS-kortet fortsatt være gyldig i 30 dager. Etter denne perioden blir kortet automatisk ugyldig, selv om det opprinnelig hadde en senere utløpsdato.
Når firmaet endrer navn, eller en ansatt skifter navn, er det derfor viktig å bestille nye HMS-kort så raskt som mulig. På denne måten unngår man at ansatte plutselig står uten gyldig kort.
Det er ulike grunner til at ansatte endrer navn, men de vanligste årsakene er giftemål og skilsmisse. Mange arbeidsgivere har en rutine for å gi gaver til ansatte som skal gifte seg. I tillegg er det smart å lage rutine på å sjekke om det er planlagt endring av etternavn i forbindelse med ekteskapet. Det er litt dumt hvis den ansatte ikke har ugyldig HMS-kort når bryllupsreisen er slutt og man er tilbake på jobb.
Hvis firmaet endrer navn, må faktisk alle de ansatte utstyres med nytt HMS-kort. Bestill nye HMS-kort på jobbkort.no/bestill/byggekort eller ring oss på 21 08 05 70 for mer informasjon.
Er du i tvil om HMS-kortet ditt er gyldig, kan du enkelt sjekke status ved å skrive inn kortnummer på jobbkort.no/sjekk